Industria auto europeană ”merge ceas”: cât de bine o duc BMW, Mercedes sau Ferrari
Prețurile de vânzare mai mari au sporit profiturile la cele mai mari grupuri de automobile din Europa, BMW fiind lider.
Cei mai mari producători de automobile din Europa au înregistrat profituri record în 2022, în ciuda problemelor de vânzări, lanțul de aprovizionare și logistică în mare parte neregulate.
Profitul net a crescut cu 22%, până la un total record de 67,8 miliarde de euro (73,6 miliarde de dolari) la cei mai mari șase producători auto din Europa: BMW Group, Mercedes-Benz, Renault Group, Stellantis, Volkswagen Group și Volvo Car, plus cel mai mare producător auto de lux, Ferrari.
Majoritatea acestor profituri au provenit de la cele mai mari patru grupuri. BMW a avut cel mai mare profit net, la 18,6 miliarde de euro, urmat de Stellantis (16,8 miliarde de euro), VW (15,8 miliarde de euro) și Mercedes (14,8 miliarde de euro).
Rezultatele BMW nu sunt pe deplin comparabile cu cele ale altor producători auto. Anul trecut, a început să consolideze rezultatele asocierii sale în comun BMW Brilliance din China, după ce și-a majorat pachetul la 75% de la 50%. BMW a spus că creșterea de 49% a profiturilor în 2022 a venit în principal din această consolidare.
Volvo Car, care este controlată de compania chineză Zhejiang Geely Holding, a avut un profit net de 1,6 miliarde de euro; Ferrari a înregistrat un profit de 939 de milioane de euro, în timp ce Renault a avut o pierdere netă de 700 de milioane de euro după ce și-a redus participația în filiala sa din Rusia, AvtoVAZ, în urma invadării Ucrainei de către Rusia.
Jaguar Land Rover, deținut de grupul indian Tata, nu a fost inclus în bilanţul 2022, deoarece anul fiscal se încheie pe 31 martie. Cifrele de la Porsche recent listate sunt incluse în rezultatele Grupului Volkswagen.
Prețurile de vânzare mai mari alimentează creșterea
Profiturile record ale producătorilor de automobile europeni au venit chiar dacă vânzările lor globale au scăzut cu 2%, până la 22 de milioane de unități. Vânzările Volvo au scăzut cu 12%, cea mai mare scădere, în timp ce vânzările au crescut doar la Mercedes și Ferrari.
Veniturile totale au crescut cu 15 la sută, până la 834 miliarde de euro, veniturile tuturor producătorilor de automobile crescând cu cel puțin 11 la sută, cu excepția Renault, ale cărei venituri au fost constante (+0,4 la sută) din cauza deconsolidării operațiunilor sale din Rusia.
Creșterea veniturilor s-a datorat în mare parte unei creșteri a prețurilor de vânzare și unui mix care a favorizat modelele cu marjă mai mare din cauza penuriei continue de semiconductori.
Producătorii de automobile au canalizat cipurile disponibile spre construirea de modele cu marjă mai mare.
La rândul său, acest lucru a ajutat profiturile operaționale să crească chiar mai mult decât veniturile, cu 21% până la un total de 86,2 miliarde de euro. Marja medie a veniturilor a crescut la 10,3% de la 9,8% în 2021.
Dave Powels, vicepreședinte financiar la mărcile spaniole VW Seat și Cupra, a declarat luna aceasta că, deși vânzările mărcii au scăzut cu 4%, veniturile pe vehicul au crescut cu 18%.
Powels a spus că performanța ridicată a mărcilor s-a datorat unei „creșteri a proporției marjei mai mari de unități ale mărcii Cupra vândute, unei strategii agresive de gestionare a veniturilor, reducerilor costurilor generale și îmbunătățirii eficienței”.
Optimism despre 2023, dar grijile economice se profilează
Vremurile bune vor continua probabil până în prima jumătate a anului 2023, în ciuda îngrijorărilor legate de economia și inflația Europei, spun experții. Vânzările în Europa au crescut cu 12% în februarie, a șaptea creștere lunară consecutivă, a declarat grupul comercial ACEA.
Potrivit unui raport recent al Evercore ISI, Europa „a evitat cel mai rău scenariu în materie de energie și poate începe în sfârșit să valorifice cererea acumulată a consumatorilor de la mai bine de trei ani de vânzări sub nivelul de înlocuire”, referindu-se la o scădere a cererii în timpul pandemiei de coronavirus.
Europa are „potențialul unei creșteri de 5% a înmatriculărilor în acest an, cu o posibilă creștere și mai mare a producției (plus 5 până la 7%)”, pe măsură ce producătorii de automobile reaprovizionează treptat stocurile, a spus Evercore.
O redresare în Europa, alături de creșterea prognozată de 6 până la 8% în America de Nord, ar trebui să contribuie la creșterea producției globale cu 4 până la 5% în acest an, în ciuda faptului că China rămâne în cel mai bun caz neschimbată, se arată în raport.
Rentabilitatea în acest an va depinde, printre altele, de dacă o încetinire a cererii în Europa exercită presiune în scădere asupra prețurilor.
Producătorii de automobile continuă să lucreze cu un stoc de comenzi care s-au acumulat din cauza penuriei de cipuri care a început spre sfârșitul anului 2020. Compania de analiză Bernstein a scris într-un raport din martie că „timpul de livrare în UE continuă să plutească peste intervalul de opt luni”.
„Cererea a scăzut de la jumătatea anului 2022, dar nu atât de mult pe cât se aștepta”, a spus Bernstein. „Acest lucru asigură volume și marje pentru producătorii de automobile din UE în prima jumătate a anului 2023”.